CouchSurfing: Reciprocitás és bizalom egy online párosítási piacon

Nyomtatóbarát változatKüldés e-mailbenPDF változat

Dén-Nagy Ildikó – Király Gábor (FORTE Communications Kft. – BGF PSZFK)

Alig néhány év alatt az internet olyan új, tömeges kooperatív formák megjelenését tette lehetővé, amelyek a gazdaság korábban ismeretlen szervező erejeként kezdtek el funkcionálni új piaci mechanizmusokat eredményezve. Új logikát követő, gyakran nem monetáris alapokon nyugvó, a korábbiaknál hatékonyabb piaci modellek jelentek meg. A munkaerőpiacon ilyen a crowdsourcing, amely esetén egy adott tevékenységet vállalatok helyett szervezetlenül együttműködő “tömegek” végeznek el, vagy azok a magyarul nyílt forráskódúnak (open source) nevezett virtuális innovációs műhelyek, ahol világméretű közösségek fejlesztenek például szoftvereket vagy gyógyszereket. A pénzügyi piacokon ilyen új típusú modell a crowdfounding, ahol a feltalálók ötleteikkel egy-egy befektető megnyerése helyett nagyszámú, egyenként csekély összegű adományért versengenek. A termékpiacok esetén a legismertebb önkéntes együttműködésen alapuló alternatívát a tudásmegosztó portálok (wikik) jelentik, amelyek a “tömegek bölcsességét” kínálják ingyen tartalomként a felhasználók számára.
Előadásunkban egy szolgáltatói, nevezetesen a vendéglátói piac közösségi változatát vesszük górcső alá, ahol a hagyományos értelemben vett eladók, például utazási irodák vagy szállodák, valamint a vevők, tehát a turisták helyett olyan magánszemélyek állnak egymással szemben, akik saját lakásukat kínálják fel a közösség számára ingyen, kölcsönösségi alapon. Az ilyen online turisztikai hálózatok (például a Global Freeloaders a Hospitality Club, vagy az általunk vizsgált CouchSurfing) közös vonása, hogy nem monetáris alapon működnek, az önkéntesség és kölcsönösség mellett pedig különösen nagy jelentősége van a bizalomnak, hiszen lényegében idegenek osztják meg egymással otthonukat. A CouchSurfing esetén a tagok ismerősök ajánlása alapján kerülhetnek a rendszerbe, hogy szolgáltatás nyújtókká illetve igénybe vevőkké váljanak. Előadásunkban egyrészt megvizsgáljuk, hogy ez az ajánlói rendszer miképpen képes biztosítani tökéletlen informáltság mellett is azt a bizalmat, amely ahhoz szükséges, hogy a több mint 230 országot lefedő közösség sikeresen működjön. A CouchSurfing virtuális piaca értelmezésünk szerint olyan kifizetések nélküli párosítási piac (matching market), ahol egyes résztvevők utazni szeretnének, mások hajlandók a vendéglátásra, a párok kiválasztásánál pedig az úti célon kívül a reputáció játszik fontos szerepet.  Előadásunk második részében arra keressük a választ, hogy miként írható le ennek az indirekt reciprocitás jelenségnek a modellje, illetve milyen értékelési szabályokat alkalmaz a közösség.